Utroskap

Det er den tida i påska, hvor gubben blir fjern i blikket og stutt i praten. Stadig kikker han lengselsfullt ut stugguglaset innover vestfjellet, sjekker værmelding og skiløyper. Han drømmer om å komme seg til topps på den flotteste dama, kjenne blodpumpa slå og svetten sile nedover ryggen.

Jeg skjønner det nærmer seg. Han vil helst være i fred, finne fram riktig antrekk og forberede seg. Motløs står jeg på sidelinja, det hjelper ikke å godsnakke. Han har bestemt seg, i morgen skal det skje.

Han reiser uten en lyd. Det er kaos i kroppen, vil hun la han gli inn på lette tak i år? Svingene oppover lia gjør han kvalm, han må sveive ned bilruta for å få luft. Frisk vårvind klarner tankene, han føler seg rask i kroppen. Utstyret sitter tight, klemmer på de rette stedene.

Det nærmer seg nå, han ser henne ligge der. Høy og fager i all sin prakt. Blodet bruser og farten øker etterhvert som han kommer nærmere. Det snor kaldt rundt ryggen hass Gammel Hans. Han er lei av all trafikken av sultne mannfolk som farer forbi. Alle vil ha en bit av nabodama. Gammel’n har aldri nådd helt opp, nei han er for lav.

Pulsen stiger opp det siste søkket, dragene før kjerringa åpenbarer seg er tunge. Armene verker etter alle kliva. Nå er  det siste innspurt før en enorm nytelse brer seg i kroppen, og han kan la blikket gli over landskapet og se helt hemmatt.

For ingen kan måle seg meg henne som i alle år har ruvet høyest. Hun som er like vakker uansett årstid, tiltross for vind og snø. Vi kan beundre henne fra avstand, men ingenting måler seg med å kjenne henne under føttene.

Akkurat når det gjelder denne dama, er jeg raus. Jeg deler gjerne gubben med henne, for hun gir han noe jeg ikke kan. Det er en sak mellom dem.

Så mens jeg nyter appelsin og kvikklunsj i låveveggen på Nysætra fikser Prestkjerringa resten. Det kaller jeg en vinn vinn situasjon, husk det er nok ått alle!

Prestkjerringa i solnedgang

 

Har du lyst til å ta turen? Klikk deg inn på lenka under og finn ut mer om Prestkjerringa og området rundt.

http://www.faaberg-vestfjell.no/index.php?page=rundtur-om-prestkjerringa

6 kommentarer
    1. Herlig! Kjente godt på følelsen av å bestige vidunderet. Dessverre ingen nærkontakt denne påska….dette hjalp dog😊

    2. Det er nå litt rart at ‘n Gammel-Hans oppfattes som for låg, når ‘n faktisk er 6 meter høgere enn Kjerringa…. Men Kjerringa ligg jo langt mer markant i terrenget enn gammel’n. Artig skrivi nok en gang. Gleder meg til neste!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg